Dnes je 30. 09. 2024
svátek má Jeroným

Zaostřeno – Parkování v centru města (4)

Nyní tedy slíbený rozhovor s místostarostou Jiřím Kočandrlem. Na úvod první místostarosta neodolal a uvedl mě do problematiky:

„Současný systém parkování v centru České Lípy je nesystematický, parkovné se na různých parkovištích platí odlišnými způsoby (závora, výběrčí), neslouží k regulaci dopravy a město na něj nemá žádný vliv. Parkoviště jsou většinu času plná a lidé, kteří si přijedou do centra města vyřídit své věci, často nenajdou parkování. A když najdou, platí za každou započatou hodinu. Tedy když na místě parkují hodinu a pět minut, zaplatí stejně, jako by tam stáli hodinu a půl.

Od nového roku však město celý systém parkování sjednotí a bude mít všechna parkoviště ve své správě. Nový systém přinese levnější a dostupnější parkování pro občany i návštěvníky města, maximální využití exitujících parkovacích míst v centru a umožní využití moderních metod regulace parkování.“

V PR rozhovoru z konce srpna hovoříte o dvou nájemcích. Předpokládám, že v jednom případě jde o Karla Bezuchu, který měl smlouvu časově neomezenou, ve druhém případě jde o parkoviště u u Andy? Můžete pro naše čtenáře nějak obě smlouvy porovnat? Kolik parkovacích míst oba subjekty měly? Kolik vynášela městu? Kolik pravděpodobně nájemcům?

Firma Karel Bezucha má pronajatých celkem 128 parkovacích míst za roční nájemné ve výši 649.666 Kč. Mezi jeho firmou a městem je uzavřená smlouva na dobu neurčitou, která má počátky již v roce 2003.

V případě společnosti OD ANDY je situace jiná. Společnost ANDY vybudovala na pozemku pronajatém od města Česká Lípa parkoviště pro 65 vozidel u vodního hradu. Toto parkoviště potom provozovala na základě smlouvy s městem po dobu deseti let až do 12. 9. 2013, kdy smlouva skončila. Podle této smlouvy parkoviště po uplynutí sjednané doby patří městu Česká Lípa, které se rozhodlo provozovat ho samo.

Kolik peněz přinášela parkoviště soukromým pronájemcům, nevíme, přesná čísla nemáme k dispozici.

Část parkoviště u Andy ale patří přímo Andy. Nedojde na tomto místě k nějaké cenové válce? Už se to proslýchá.

 O tom, jaké sazby parkovného budou na městském parkovišti u vodního hradu platit, jsme veřejnost informovali dostatečně dopředu. Informace měl s předstihem samozřejmě i pan Vladimirov, aby se stihl novému systému přizpůsobit. Nejde nám o to, abychom na poplatcích od řidičů vydělávali, ale abychom zajistili volná parkovací místa pro ty, kteří to potřebují. A dosavadní výsledky testovacího provozu ukazují, že se nám to daří.

Co když se bude Karel Bezucha s městem soudit? Půjde město do sporu za každou cenu?

Firmě Karel Bezucha město řádně vypovědělo smlouvu, která skončí 23. prosince 2013. O tom, že město chce systém parkování v centru České Lípy změnit, věděl majitel firmy dostatečně dlouho dopředu, komunikace s ním probíhala více než rok. To, jestli se proti výpovědi bude pan Bezucha soudně bránit, nedokážeme říct. 

Mně Karel Bezucha tvrdil, že se o ukončení spolupráce dozvěděl, až když mu byla doručena výpověď. Dokonce mu prý přišla dvakrát, poprvé byla formálně špatně. I tak ji neuznává, ale je prý na městu, aby se soudilo s ním.

První dopis, ve kterém jsme pana Bezuchu jako nájemce informovali o tom, že připravujeme novou koncepci parkování v centru města, je z 23. dubna 2012. Již v tomto dopise jsme mu oznámili, že v rámci nového systému plánujeme vypovědět smlouvu o pronájmu parkovišť a nahradit stávající systém výběru parkovného parkovacími automaty. Pro upřesnění na tento dopis pan Bezucha 7. června 2012 odpověděl, že o takovýto způsob parkování nebude mít zájem.

Posunuly se někam úvahy o cenách parkovného? Například o víkendech.

Především je potřeba říci, že ceny ve zkušebním provozu, který již nyní funguje u vodního hradu, jsou nižší, než byly dříve. Městu nejde primárně o to, aby generovalo zisk, ale o to, aby zajistilo pomocí regulačních poplatků volná místa v centru města pro všechny, kteří je potřebují. 

Výhodou oproti starému systému je také to, že se parkovné vybírá kratší dobu a řidiči platí parkovné po minutách. Tedy řidiči zaplatí jen to, co odstojí a nikoli každou započatou hodinu, jak je tomu nyní. Stejný systém plánujeme zavést od nového roku na všech parkovištích v centru města.

Pokud bych to měl stručně shrnout, za prvních 15 minut nezaplatí řidiči ani korunu. Vybírat se bude pouze od pondělí do pátku a to od 8 do 17 hodin. Soboty, neděle a svátky budou zdarma. Handicapovaní řidiči budou mít parkování zcela zdarma. Po uplynutí prvních patnácti minut stání zadarmo budou stanovené progresivní sazby tak, abychom byli schopni regulovat dopravu.

Jaká změna se chystá pro abonenty a residenty?

V současné době provádíme revizi zásad vydávání parkovacích karet, nemohu být tedy úplně konkrétní.  Samozřejmě však počítáme s tím, že karty pro rezidenty a abonenty zachováme. Chceme jim také nabídnout více možností, kde budou moci zaparkovat a neomezovat je jednou určenou plochou ke stání, jak je tomu v současném systému.

Je skutečně nutné, aby město mělo přímo nové zaměstnance? Nezdá se mi, že by město mělo být největším zaměstnavatelem ve městě?

Městu novináři ale i lidé často vyčítají, že podle nich nedělá nic pro zvýšení zaměstnanosti ve městě. Nevím tedy, co by mělo být špatného na tom, že chceme zaměstnat dalších zhruba sedm lidí.

Ti budou kontrolovat zejména to, zda řidiči řádně zaplatili, zda automat funguje, jak má a budou také radit lidem, kteří si případně nebudou vědět s obsluhou parkovacího automatu rady. Je potřeba zdůraznit, že na zaměstnance budeme čerpat dotace od úřadu práce, nebudeme je tedy platit z městských peněz.

V současné době město vedle toho zaměstnává 45 lidí na veřejně prospěšné práce. Jsme rádi, že jako město můžeme pomoci zapojit se dlouhodobě nezaměstnaným lidem znovu do pracovního procesu a tím obnovit jejich pracovní návyky. Navíc, s jejich prací jsme velmi spokojeni. Jsme v takové fázi, že si konkrétně ani nedokážu představit údržbu města bez nich. Pracovníci na veřejně prospěšné práce mají město rozčleněné do rajónu a dá se tedy říci, že každá dvojice zodpovídá za svoji ulici, či část města. V ní zejména zametají ulice a v zimním období pomáhají s úklidem sněhu a odhrnováním přechodů pro chodce, aby byly na silnicích vidět. Kromě těchto činností se zapojují také do údržby zeleně, především plejí záhonky a odstraňují také trávu, která například zarostla do chodníků. Plánujeme, že se pracovníci ve veřejně prospěšných pracích budou nově starat o údržbu autobusových zastávek.

Jaká je předpokládaná splatnost parkovacích automatů?

Především je potřeba říci, že si nyní město parkovací automaty nekupuje, ale pouze pronajme. A to na nejkratší možnou dobu dvou let. Po této zkušební době budou moci zastupitelé systém vyhodnotit a rozhodnout se, zda si město na další období automaty znovu jen pronajme, anebo si je koupí. Ke svému rozhodnutí budou mít dostatek přesných dat a zkušeností z ostrého provozu přímo z České Lípy.

Pro pronájem automatů jsme se v současnosti rozhodli po vyhodnocení zkušeností z jiných měst. A pronájem se jeví jako nejvýhodnější možnost hned z několika důvodů. Především, město nemá téměř žádnou vstupní investici. To znamená, že nemusí vydávat ze své kasy peníze na nákup strojů a nemusí mít obavy, zda nemalé investice splatí a za jak dlouhou dobu. Naopak, pronájem automatů funguje jako nezávislý systém, který se sám financuje. Parkovné nebude sloužit jako zisk města, ale pokryje veškeré náklady na pronájem automatů. Všechny ostatní peníze, které po odečtení nákladů na automaty zůstanou, investuje město zpět do údržby komunikací a chodníků ve městě. Tedy řidiči nebudou platit parkovné pro to, aby z něj měl někdo zisk, ale pro to, aby zlepšili stav chodníků a silnic ve vlastním městě.

Další výhodou pronájmu parkovacích automatů však je také fakt, že firma, které zůstanou automaty v majetku, bude ručit za jejich bezporuchový provoz a prvotřídní kvalitu s nejmodernějším zařízením na trhu. 

Je nějaký tlak na to, aby se systém parkování změnil?

Nevím, jaký tlak přesně myslíte. Nový systém parkování ve městě by měl být pozitivní změnou především pro řidiče. Zaplatí méně peněz, bude se vybírat kratší dobu než nyní, zaplatí opravdu jen za tu dobu, kterou odstojí a především, budou mít větší šanci, že i v největší špičce najdou v centru města volné místo k zaparkování. Změnou systému nám jde především o to, aby tu lidé nestáli celý den, ale aby přijeli, zaparkovali, vyřídili si, co potřebují a zase odjeli. Proto progresivní sazby. A to, co získáme navíc, zpětně investujeme do oprav chodníků a silnic, na které stále máme málo peněz i přes to, že do této oblasti investujeme přes 14 milionů ročně. Takže pokud se ptáte na nějaký tlak, cítíme se být zodpovědní za to, aby se systém parkování od nového roku pro řidiče zlepšil. 

A kdo s nápadem změnit systém parkování ve městě přišel? Přímo vy, někdo z města, veřejnost?

Do českolipského zastupitelstva jsem byl zvolený za TOP 09. Změna systému parkování ve městě byla jedním z bodů našeho volebního programu. Pro mě osobně je tento bod naprosto zásadní, změnit systém parkování v centru města se snažím již od roku 2010, kdy jsem na radnici nastoupil. Kromě toho je změna systému parkování jedním z bodů v programovém prohlášení koaličních stran v českolipském zastupitelstvu. O výpovědi smlouvy Karlu Bezuchovi a o tom, že parkoviště u OD Andy nebude město už dál pronajímat, rozhodli českolipští radní.

Nejde také trochu o reakci na facebookovou aktivitu s názvem Městská policie Česká Lípa - neoficiálně informační, která se neustále a občas neurvale pouští právě do systému parkování?

Děkuji za tuto otázku. Chtěl bych říci, že současné změny parkování absolutně nejsou reakcí na facebookovou aktivitu takzvaných „stínových městských strážníků“. Snažíme se pouze o změny parkování tak, abychom byli schopni zajistit volná parkovací místa v centru města a vybrané parkovné šlo do kasy města.

Všiml jsem si, že oblíbené místo v Mikovcově ulici, kde často byly nasazovány botičky, je už standardním parkovištěm. Je takových míst po Lípě více?

Ano, je. Kromě dvou míst v Mikovcově ulici, kde mohou auta stát maximálně hodinu, jsou nově ještě dvě taková místa v Zámecké ulici. Těmito novými parkovacími místy chceme především podpořit místní podnikatele, kterým často před obchody staví nákladní auta se zásobováním. Do této doby neměla tato auta pořádně kde zaparkovat a často zatarasila celou ulici. Nyní věříme, že volné místo najdou lépe. Do budoucnosti chceme vytipovat ještě další ulice, kde mají tento problém a nová místa ke stání tam zřídit. V této souvislosti bych rád požádal i naše občany, pokud vědí o nějaké takové ulici, ať kontaktují městský úřad.

Kromě toho bych chtěl ještě doplnit, že řidičům je k dispozici zhruba šest desítek nových parkovacích míst v Barvířské ulici. Skatepark, který tam až doposud byl, je přestěhovaný na druhou stranu Sportareálu.

Předchozí díly tohoto materiálu najdete zde, zde a zde.

Co zítra? Přidám ještě jeden rozhovor s Karlem Bezuchou. Zeptal jsem se ho například rovnou, jestli spolupracuje s mafií či jestli je Lubomír Mery nějak zainteresován na jeho podnikání.

Komentáře

Re: Zaostřeno – Parkování v centru města (4)

Trošku nechápu - teď když člověk parkuje hodinu a pět minut, tak podle pana Kočandrleho parkuje jako hodinu a půl, co se financí týče.. Vždyť se ale platí za každou započatou hodinu, celou, tzn při hodině a pěti minutách se platí jako při dvou hodinách, ne?

Nahoru

Re: Zaostřeno – Parkování v centru města (4)

A dále trošku nechápu smysl, proč zároveň automaty a zároveň kontroloři.. Nebylo by lepší změnit pouze sazebník a nechat na parkovištích lidi od města místo od pana Bezuchy / od pana Vladimirova? Přijde mi, že stačí buď pouze lidi nebo pouze automaty.. Aspoň např. v Litoměřicích na náměstí jsem nikdy neviděla pobíhat žádné lidi přes parkování, mají tam jen automaty.. A fungují už léta..

Nahoru