Dnes je 17. 09. 2024
svátek má Naděžda

V Novém Boru zavedli tísňovou péči pro seniory a postižené

Archiv

Tamní sociální služby spolupracují s Občanským sdružením Život 90, které první čtyři uživatele vybavilo stanicí systému tísňového volání, která jim umožní 24 hodin denně spojení na dispečink tísňové péče v Praze. Odtud jsou schopni zajistit rychlou pomoc v případě, že se zhorší klientův zdravotní stav, upadne a podobně, řekl dnes novinářům Robert Pitrák ze sekce krizové pomoci sdružení Život 90.


V Novém Boru dostali dnes stanice tři senioři a jedna vozíčkářka. "Vytypovali jsme i další uživatele, ti se zatím rozhodují," řekl Daniel Nerad ze Sociálních služeb Nový Bor, které se v současné době ve městě starají o 130 lidí v domech s pečovatelkou službou a dalším 50 pomáhají doma. Nerad předpokládá, že se zájem o službu zvýší. V posledních letech totiž přibývá seniorů i postižených, kteří chtějí zůstat doma a právě pro ně je služba velkou pomocí. Podle místostarosty Stanislava Valdmana město v příštím roce na nákup stanic uvolní 250.000 korun.


První novoborští klienti linky dnes dostali tlačítka na krk a terminál s telefonem a pohybovým čidlem. "V případě problému jsou díky tlačítku schopni se z celého bytu spojit přes terminál s dispečinkem a domoci se pomoci," popsal systém Pitrák. Dispečerka díky hlasitému poslechu může s klientem komunikovat a zjistit, jakou pomoc potřebuje. "Na monitoru ihned ví, kdo jí volá, zná jeho zdravotní problémy a má i kontakty na rodinu či sousedy," popsal systém Pitrák. Systém také aktivně sleduje pohyb v bytě, pokud se klient dlouho nehýbe, sám kontaktuje dispečink.


Tísňovou péči nabízí sdružení Život 90 od roku 1992, věkový průměr jeho klientů je 82 let. Terminál za zhruba 12.000 až 15.000 korun hradí sdružení, klient platí za službu jen 400 korun měsíčně. Použít na ni může peníze, které dostává na sociální služby. Na konci loňského roku bylo na systém napojeno 913 seniorů i handicapovaných v Praze, Středočeském, Karlovarském a Ústeckém kraji. "V Libereckém kraji je Nový Bor prvním místem, zájem ale projevili například také v Liberci," řekl Pitrák. Dispečink linky přijal v loňském roce 27.000 hovorů a hlášení, z toho v 500 případech bylo třeba požádat o pomoc složky integrovaného systému.