Dnes je 17. 09. 2024
svátek má Naděžda

Na muzejní trať Česká Kamenice - Kamenický Šenov se vrátily vlaky

Archiv

Zchátralé nádraží si ale bude muset na rekonstrukci ještě pár let počkat. Náklady klub odhaduje na více než deset milionů korun, a proto musí najít investora. ČTK to dnes předseda klubu Roman Hrůza.


Trať i nádraží v Kamenickém Šenově byly vybudovány kolem roku 1886 a jsou spjaty s rozmachem sklářské výroby ve městě. Tamní železnice patří v Libereckém kraji k těm nejstarším. V roce 1979 na ní ale skončila osobní přeprava, pak sloužila jen jako železniční vlečka pro místní závod Preciosy. Na počátku 90. let se na trati provoz zcela zastavil kvůli havarijnímu stavu kolejí. Díky železničním nadšencům z Klubu přátel lokálky Kamenický Šenov se podařilo v roce 1997 obnovit příležitostný provoz. Deset let pak vozily turisty na trati historické motorové soupravy a při zvláštních příležitostech i vlaky tažené parní lokomotivou.


V roce 2007 se provoz na trati kvůli špatnému stavu kolejí a nebezpečným přejezdům opět zastavil. "Zhruba 3,5 kilometru dlouhá trať byla v dezolátním stavu, museli jsme vyměnit na 400 shnilých pražců, opravit výhybky a zabezpečit přejezdy," řekl Hrůza. Jen světelná signalizace na přejezdu hlavní silnice v Kamenickém Šenově přišla podle něj zhruba na milion korun. Postupně se opravuje i nádraží v Kamenickém Šenově. "Opravili jsme prostory pro muzeum, z budovy jsme vyvezli na 15 tun suti.


Tím ale podle Hrůzy investice do obnovy trati zdaleka nekončí. Klub železničních cestovatelů chce v příštích letech na nádraží vybudovat informační centrum a také penzion s restaurací. S obnovou trati směrem k přírodní památce Varhany se ale podle Hrůzy nepočítá. "Znamenalo by to položit znova osm kilometrů trati a to je nereálné, naopak počítáme s tím, že se nádraží v Kamenickém Šenově stane přestupní stanicí pro cyklisty," řekl Hrůza.


Směrem od České Lípy vzniká na bývalé železniční trati cyklostezka, která by měla do dvou let končit právě u nádraží. Výstavba takzvané cyklostezky Varhany pokračuje letos už druhou etapou. Loni bylo vybudováno pět kilometrů za 17 milionů korun. Letos se trasa, kterou využívají nejen cyklisté, ale i vyznavači in-line bruslení, prodlouží o další tři kilometry. Jejich výstavba přijde na 11 milionů korun. "Celá trasa bude dlouhá 17 kilometrů a přijde na zhruba 60 milionů korun," řekla ČTK českolipská starostka Hana Moudrá.