Dnes je 30. 09. 2024
svátek má Jeroným

Směrový dopravní průzkum napoví, jak řešit kamiony

Na zpracování detailní dopravní směrové studie, která doloží skutečné zatížení silnice II/262 tranzitní kamionovou dopravou a dopad případného omezení dopravy na okolní pozemní komunikace, se shodli Ústecký a Liberecký kraj se zástupci samospráv, Policie ČR a správců pozemních komunikací a Ministerstvem dopravy.

Studie by měla vzniknout v co nejkratší době, aby mohlo být přijato opatření k řešení neutěšené situace v obcích na silnici II/262.

„Jedná se o dlouhodobě neřešenou záležitost, kdy po krajských silnicích jezdí dálková tranzitní doprava, jež by měla využívat dálnice a silnice I. třídy. Ústecký kraj nemůže sám o takovém opatření rozhodnout, ale přináší návrh řešení, které není finančně ani časově náročné, přitom se dá poměrně snadno upravit nebo zrušit, pokud se neosvědčí. Musí však dojít ke shodě všech zúčastněných, včetně obou krajů,“ řekl v úvodu radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek.

Vladimír Mastník, radní z Libereckého kraje, prezentoval stanovisko kraje tak, že Libereckému kraji nejsou v současné době nadále známy zákonné důvody pro omezení dopravy na krajské silnice pro kamionovou dopravu. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že dle zákona o pozemních komunikacích je možné průjezd těžké nákladní dopravy nad 12 tun celkové hmotnosti omezit při splnění určitých podmínek, a že dokonce tato opatření vítají a chtějí, aby tranzit využíval státní silnice k tomu určené. Následně zástupce Ministerstva dopravy doplnil, že k žádosti o omezení dopravy je nezbytný podrobný směrový dopravní průzkum, bez jehož zpracování nelze žádost projednávat.

K problematice se vyjadřovala celá řada starostů z obou krajů. Obce podél silnice II/262, např. Benešov nad Ploučnicí či Horní Police, volají po rychlém a účinném řešení. Svůj postoj dokládají řadou dokumentace, sčítání a měření, které potvrzují, že komunikace není technicky způsobilá na takovou zátěž. Starostové podél silnic první třídy (I/13, I/9) se naopak obávají, že tento zákaz způsobí přesun kamionů do jejich měst a obcí. Předpoklad autorů návrhu ale jejich obavy vyvrací.  Dálkový tranzit by měl využívat rovnou dálnice, proto by se k těmto dotčeným silnicím vůbec nedostal. Odpovědi by měla dát studie, na jejímž vypracování se nakonec všichni shodli s tím, že v podzimních měsících by mělo padnout konečné rozhodnutí, zda k návrhu opatření přistoupit.

Situace by měla být řešena i s ohledem na stavby plánované na příští rok, které si vyžádají rozsáhlé uzavírky a objížďky. Jedná se o rekonstrukci kanalizace na Kamenické ulici v Děčíně a opravu mostu v České Lípě.

V České Lípě, kde se společné jednání samospráv obou krajů konalo, se sešli nejen představitelé obou krajů, ale také poslanec Jaroslav Foldyna či europoslanec Jaromír Kohlíček.

 

Mgr. Jiří Langer

tiskový mluvčí

Libereckého kraje